Make your own free website on Tripod.com

Muqaddimah - Bab 1 - Hadith 1 (3)

Marilah kita menyambung perbahasan di dalam hadith yang pertama ini. Dimana sabda Nabi saw yang bermaksud, "...dan sebaik-baik jalan pimpinan ialah jalan pimpinan Muhammad saw,.."

Setelah kita membicarakan pada sessi yang telah lalu mengenai "sebenar-benar perkataan adalah Kitabullah" (al-Quran), maka pada kali ini kita menyambung lagi apa yang dinyatakan oleh Nabi saw. Iaitu Nabi saw mengisytiharkan sebaik-baik petunjuk dan jalan pimpinan ialah petunjuk dan jalan pimpinan yang telah dibawakan oleh Nabi saw. Terlalu banyak di dalam al-Quran, ayat-ayat yang disebut oleh Allah yang menjadi asas kepada hadith ini. Antaranya dalam firman Allah dalam Surah Muhammad (Surah 47) ayat 2, untuk menguatkan hadith ini, maksudnya, "Dan orang-orang yang beriman serta melakukan amal yang soleh, serta mereka itu beriman pula kepada apa yang telah diturunkan kepada Muhammad saw. Dan mereka tahu itu adalah haq daripada Tuhan mereka, maka akan diampunkan kesalahan mereka dan akan diperbaiki akan segala kehidupan mereka."...Ataupun kita boleh lihat juga dalam ayat 21 Suratul Ahzab, yang bermaksud, "Dan telah ada pada diri Muhammad itu satu contoh ikutan yang terbaik..."...Yang kalau diikut oleh manusia, dia tak akan tukar duit royalti kepada wang ehsan. Dia tak akan rompak gas daripada Kelantan. Dia tak akan dengki dan dendam kepada orang yang sebangsa dan seagama dengannya, yang boleh buat lebih baik daripada dia. Dan lebih-lebih lagi, dia takkan buang nama "Islam" yang diikhtiraf sendiri oleh Allah swt daripada pertubuhan-pertubuhan yang ada dalam negara kita. 

Inilah yang Islam ajar, dalam suasana Nabi telah menjadi contoh kepada kita, yakni contoh yang paling indah. Dan inilah message daripada kedatangan ribuan para nabi dan rasul untuk membimbing akhlak manusia supaya mereka faham bahwa mereka mesti meninggalkan dunia ini dan bertemu dengan suatu alam lain. Samada mereka suka ataupun tidak, alam yang lain ini mereka akan sampai juga. Nama alam itu ialah akhirat, mahsyar, timbangan, mizan, syurga atau neraka; yang tidak ada mana-mana professor dan cendiakawan pun yang boleh beritahu perkara ini kepada kita, kecuali daripada insan yang namanya para rasul as. Sebab itu, kita mesti faham message, untuk apa diutuskan Rasulullah saw?....Message inilah yang sudah dilupai oleh sebahagian manusia pada hari ini, kerana mereka menganggap kedatangan para rasul hanya untuk memperbaiki urusan keduniaan mereka sahaja. Tapi yang sebenarnya tujuan kedatangan para rasul ialah untuk memberi inzor kepada kita, iaitu peringatan akan hari yang tiada lagi pertolongan dan syafaat melainkan mereka-mereka yang disebut dalam al-Quran sebagai golongan-golongan yang diizinkan oleh ar-Rahman (Allah) untuk memberi syafaat kepada manusia, iaitu para nabi, para ulama dan para syuhada`. Mereka-mereka ini diberi lesen oleh Allah untuk menolong manusia di Padang Mahsyar kelak. Para rasul didatangkan untuk mengajar tentang benda ni kepada kita. Sebab itu, Allah cipta para rasul ini daripada kalangan manusia juga. Dia tak buat para rasul ni daripada malaikat, kerana kalau para rasul daripada malaikat, macamana kita manusia nak ambik contoh sebab kita tak boleh lihat malaikat?...Dan kalau boleh lihat pun, mungkin boleh pengsan berbulan-bulan, sebab dengan tubuh malaikat yang besar dan dengan sayapnya yang beratus ribu jumlahnya. Sebab itu kata Allah, "Katakanlah olehmu wahai Muhammad, sesungguhnya aku ini (Muhammad) adalah manusia seperti kamu,..."...Nabi saw adalah manusia seperti kita juga, yakni dia makan minum, ketawa, kahwin, jadi panglima tentera dan sebagainya; tapi cumanya Nabi saw ini dia diwahyukan oleh Allah. Itulah saja yang membezakan diantara kita dengan Rasul as. Sebab itu, Allah lantik rasul ini dikalangan manusia supaya kita boleh melihat contoh-contoh tauladan dalam kehidupan sehari-hari. Sebab bila sifat mereka seperti manusia biasa, maka mereka juga mengalami apa yang kita alami. Jadi, para rasul inilah yang menjadi petunjuk yang cukup baik yang pernah diciptakan oleh Allah swt kepada kita bagi mengatasi cabaran atau masalah yang timbul.

Sebab itu, dalam Surah Yaasiin yang selalu kita baca, ada menceritakan bagaimana penyesalan-penyesalan yang telah diucapkan oleh orang-orang yang kuffur kepada Allah. Menyesalnya mereka itu kerana mereka tak ambil peduli tentang kedatangan rasul. Kisah ini diceritakan oleh Allah swt dalam ayat 30 Surah Yaasiin, yang bermaksud, "Alangkah menyesalnya hamba-hamba itu sebab tidak adalah setiap rasul yang Allah hantar untuk mereka, melainkan mereka memperolok-olokkan rasul ini, serta mereka mempersendakan ajaran-ajaran rasul ini. Mereka tak peduli arahan para rasul, dengan membelakangkan kehidupan para rasul dan hanya pentingkan kehidupan mereka sahaja. Akhirnya mereka menyesal di Padang Mahsyar."...Ayat ini memberi satu sentuhan kepada kita. Begitulah juga dalam juzuk 4 Surah Ali Imran ayat 106 yang menceritakan kepada kita tentang penyesalan-penyesalan dari insan-insan yang degil yang menolak risalah para rasul. Kata Allah, "Dan ingatlah pada hari itu (qiamat), ada wajah yang hitam legam dan ada wajah yang putih melepak."...Inilah yang Allah swt sebut dalam Quran bahwa di akhirat kelak hanya ada 2 jenis wajah sahaja. Iaitu hitam ataupun putih. Itu saja. Belang-belang, Allah tak kata pun. Maknanya, takdak ayat yang kata ada orang separuh beriman dan separuh lagi kuffur. Jadi, kenalah kita buat pilihan daripada sekarang, samada nak jadikan muka kita hitam ataupun putih. Bak kata pepatah Melayu, "Di tangan kita pisau dan di tangan kita juga ada timun. Potonglah ikut suka hati macamana kita nak potong."...Maknanya, semua keputusan terletak di tangan kita sendiri. Janganlah kelak menyesal di kemudian hari. Sehingga Allah beritahu (daripada sambung ayat tadi), "...Dan kepada orang yang hitam wajahnya, Allah bertanya: Mengapa kamu kuffur ingkar sesudah kamu beriman kepada Allah? Mengapa kamu kafir setelah Aku hantar para rasul bersama-sama dengan kitab? Mengapa tak percaya kepada Nabi Muhammad? Mengapa percaya pada Nabi Muhammad ni hanya waktu Maulidur rasul dan sambut tahun Hijrah sahaja? Mengapa tolak hukum hakamnya? Jadi sebab itu, rasailah akan azab siksaan diatas apa yang kamu kuffurkan dahulu."...Inilah ayat tentang orang-orang yang degil. Walaupun Allah dah hantar para rasul dengan penutupnya ialah Nabi Muhammad saw itu sebagai contoh, namun puak-puak degil ini tidak juga mahu ikut. Mereka lebih berminat dengan sistem-sistem barat, dengan mengenepikan al-Quran dan as-sunnah. Maka tanggunglah mereka nanti azab sengsara yang telah dijanjikan oleh Allah swt. Sebab itu, kita perlu tanya pada diri sendiri; adakah cara hidup begini yang kita mahu?

Inilah yang perlu kita bermuhasabah kerana dunia yang sementara ini akan kita tinggalkan. Apabila kita meninggal dunia, maka kita sedang melalui salah satu daripada proses hijrah. Penghijrahan kita yang paling awal sekali ialah daripada alam roh ke alam rahim. Dimana sebelum penghijrahan yang pertama ini, Allah telah mengumpul semua roh dan Dia bertanya, "Tidakkah Aku ini Tuhan kamu?"...Lalu semua jawab, "Ya, Engkaulah Tuhan."...Maka berlakulah penghijrahan yang awal sekali sepertimana firman Allah dalam Surah Ali `Imran ayat 6 yang bermaksud, "Dialah Tuhan yang telah membentuk kamu di rahim ibu kamu sepertimana yang Dia mahu."...Kemudian dalam proses seterusnya, Allah hijrahkan kita keluar daripada alam rahim ke alam dunia yang kita duduk sekarang ni. Kemudiannya nanti, Allah akan hijrahkan kita masuk ke dalam rumah 6 kaki underground (tak payah bayar sewa, free of charge). Akan diseksalah kalau kita jahat dan sebaliknya akan senanglah kita kalau beriman. Kemudian dihijrahkan pula ke alam Mahsyar, dan akhirnya dihijrahkan samada ke syurga (Alhamdulillah) atau ke neraka (nauzubillahiminzalik). Sebab inilah kita kena selalu muhasabah, supaya kita jangan sombong takabbur dengan Allah swt. Kerana orang yang sombong takabbur ni, payah sikit Allah nak ampunkan dosa dia. Sepertimana yang diucapkan oleh seorang waliyyullah yang bernama Suffian ath-Thauri rahimmallahu ta`ala, katanya, "Setiap maksiat dan dosa yang berpunca daripada mengikut nafsu syahwat seperti ikut nafsu main judi atau minum arak, maka ada juga harapan untuk diampunkan oleh Allah. Akan tetapi kalau setiap maksiat dan dosa yang dilakukan berpunca daripada takabbur, sombong, riak, angkuh, tak mau dengar Quran dan tak mau dengar cakap rasul; maka payah Allah nak ampunkan. Sebab dosa dan kesalahan iblis itu juga berpunca daripada takabbur, sombong dan tidak mahu tunduk kepada perintah Allah, maka Allah halau iblis keluar daripada syurgaNya serta direjam dan dilaknat sampai hari qiamat."...Allah tidak ampunkan iblis, bahkan iblis akan dilontar ke dalam api neraka. Lalu kata Suffian ath-Thauri lagi, "Sedangkan dosa Adam dan Hawa adalah berpunca daripada mengikut nafsu syahwat."...Dimana Allah dah kata kepada mereka bahwa jangan dekati akan pohon dalam syurga tersebut. Tetapi Adam dan Hawa mengikut nafsu mereka, lalu mereka dihalau keluar dan diturunkan daripada syurga sehinggalah mereka minta ampun kepada Allah dengan doa yang selalu kita baca selepas solat, yakni ayat 23 dalam Suratul A`raaf yang bermaksud, "Ya Tuhan kami; kami telah menganiaya diri kami sendiri dan jika tidak Engkau ampuni kesalahan kami dan tidak Engkau mengasihi kami, tentulah kami orang yang rugi."...Inilah doa yang dibaca oleh Nabi Adam as, sehingga Allah terima taubat Nabi Adam. Jadi, apa yang Suffian ath-Thauri nak bagitau ialah kalau dosa tu kita buat kerana nafsu, ada harapan Allah ampun. Contohnya, ialah kisah daripada Adam dan Hawa alaihimassalam. Tetapi kalau dosa itu dibuat kerana sombong, takabbur, angkuh dan tidak mahu tunduk kepada kebenaran; jangan kamu harap Allah nak ampunkan. Ini adalah kata-kata daripada seorang wali. Bukan wali nikah tu. Ini wali yang Allah bagi kelebihan kepada mereka. Wali jenis ni, kata-katanya kita nak tolak?...Itulah dia pentingnya pasai apa kita kena tunduk kepada perintah Allah swt, serta mencontohi tauladan yang ditunjukkan oleh Nabi saw.

Lalu Nabi saw kata, "Akulah contoh paling baik. Yakni sebaik-baik petunjuk hidayah, contohnya ada pada aku."...Okay tuan-tuan, mari kita congak tengok apa yang ada pada diri Rasulullah saw. Kita start dengan:

1) nak jadi businessman?...Nabi tu sendiri seorang businessman. Kita boleh contohi tauladan daripada cara Rasulullah saw berniaga. Dengan amanahnya, jujurnya, sopan santunnya; sehingga Maisarah yang menjadi wakil kepada Saidatina Khadijah radiallahuanha, pergi balik bawa barang dagangan ke Syam-Mekah melapurkan kepada Saidatina Khadijah tentang akhlak baik yang ditunjukkan oleh Rasulullah. Bagaimana larisnya jualan dan bagaimana manisnya senyuman Rasulullah kepada pelanggan-pelanggannya, sehinggakan Khadijah tertarik dan melamar Rasulullah saw. Tuan-tuan boleh cari ka zaman la ni, perempuan lamar lelaki?...Ada, tapi jarang-jarang berlaku. Yang berkenan kat tok-tok guru tu ada la. Tapi apa yang nak habaq mai ialah jarang-jarang berlaku. Selalunya, si jantan yang terhegeh-hegeh. Tapi Rasulullah kerana akhlaknya, maka Khadijah lamar dia.

Ini adalah contoh tauladan bagi para peniaga. Disamping menjaga adab-adab perniagaan, peniaga juga mesti ingat bahwa dunia perniagaan ini boleh membawa hampirnya mereka kepada Allah dan dunia perniagaan ini juga boleh melingkupkan mereka. Dimana Nabi pernah menyebut, "Peniaga yang jujur akan masuk syurga bersama dengan aku."...Inilah istimewanya jadi businessman, sebab syurga yang Nabi saw masuk itu bernama "Jannatul Firdaus", yakni yang paling tinggi. Namun begitu, peniaga juga boleh lingkup kalau dia mengutamakan dunianya lebih daripada Allah dan rasul. Inilah yang para businessman kena titik-beratkan. Untuk menjaga dunia perniagaan mereka supaya sentiasa diberkati, maka kuncinya ialah sepertimana yang diajar oleh Allah swt dan rasulNya kepada kita, iaitu ayat 77 dalam Suratul Qashash. Kalau tuan-tuan pegang ayat ini, Insya`Allah selamat di dunia dan selamat di akhirat. Firman Allah yang bermaksud, "Bekerjalah kamu sungguh-sungguh dalam membicarakan persoalan negeri akhirat."...Inilah yang Allah ajar kepada kita tentang bab Darul Akhirah, seperti Mahsyar, timbangan, sirat dan sebagainya. Apa saja ruang yang boleh kita perolehi untuk menuju kebahagiaan di akhirat, maka pulunlah sehabis mungkin. Diantara ruang-ruang itu ialah seperti sedeqah jariah, kuliyyah, ceramah dan apa saja yang membawa kepada kebahagiaan di negeri akhirat. Maka janganlah kita bertangguh, bahkan hendaklah kita mengambil bahagian dengan bersungguh-sungguh. Tapi dalam bab dunia, kata Allah, "Dan jangan pula kamu lupakan habuanmu di dunia."...Disamping kamu pulun akhirat, kamu jangan lupa habuan kamu di dunia. Kamu jangan lupa pi kerja, cari rezeki untuk sara anak isteri. Jangan kamu duduk diam berpeluk tubuh sahaja menanti derma daripada orang lain. Yang ni Nabi saw cukup marah sebab Rasulullah mahu kita menggunakan tulang 4 kerat dengan bekerja bersungguh-sungguh sampai keluar peluh untuk mencari rezeki. Walaupun begitu, ustaz Halim Nasir kata, dia tak pernah jumpa lagi ayat yang suruh kita pulun dunia. Yang ada, hanyalah suruh kita beringat-ingat sahaja tentang dunia. Sebab kata Allah dalam ayat 20 Surah al-Hadiid, "Tiadalah kehidupan di dunia melainkan hanyalah kesenangan yang menipu kamu. Dan tidaklah ada kehidupan di dunia melainkan senda gurau dan tipu menipu."...Inilah perihal dunia. Sebab itu, takdak ayat suruh kita pulun bab dunia. Yang suruh pulunnya ialah bab akhirat walaupun Nabi ajar kita supaya jangan melupai dunia. Sepertimana sabda Nabi saw, "Siapa yang nakkan dunia, maka hendaklah berilmu."...Maknanya, kalau dia nak bekerja dalam bidang apa sekalipun, terlebih dahulu dia mesti ada ilmu. Tapi jangan dia pulun sampai lupakan negeri akhirat. Sebaliknya, dia mau gunakan ilmu kejuruteraan, kedoktoran, perniagaan umpamanya ini sebagai jambatan untuk kebahagiaan di negeri akhirat.

Oleh sebab itu, bila sebut bab kerja ni, kata ustaz bahwa beliau selalu sebut bagaimana Allah buat contoh tauladan kepada kita dengan sejenis binatang yang paling kecil, iaitulah "semut". Cuba tuan-tuan tengok gelagat semut, sehinggakan Allah menurunkan suatu surah yang dinamakan dengan Suratul Naml (Surah semut). Daripada binatang yang kita panggil semut ini, kalau diperatikan dengan betul; ada 2 pengajaran besar yang boleh kita contohi daripadanya. Iaitulah :

i) yang pertamanya ialah dia cukup rajin bekerja. Tolong bagitau, adaka sapa pernah tengok semut berhenti rehat sambil pekena rokok?...Ada ka sapa pernah tengok lepas dia angkat gula tu, dia lap peluh kemudian pi kat 4-5 ekor geng dia, baguih punya dok gulung rokok daun?...Tarak pasai, tuan-tuan. Kita bangkit 2 pagi bancuh susu anak, nampak la dia dok berjalan. Kemudian terjaga 4 pagi, kita pi bilik air, kita nampak lagi dia dok berjalan cari makanan. Last sekali bangkit subuh pukoi 6 pagi, dia dok berjalan lagu dia la juga. Tak pernah kata nak berhenti rehat apa ka. Tu dia yang dikatakan "semut" tu. Jadi, Allah swt buat semut ni untuk kita tengok dan mau kena rajin lagumana semut juga. Yakni rajin baca Quran, rajin baca buku dan rajin dalam bab kerja buat Islam, sehinggakan Nabi saw ajar kita dalam doa mohon berlindung daripada 8 benda. Antaranya Nabi ajar ialah mohon berlindung daripada Allah supaya jangan kita ni jadi lemah dan malas. Cuba kita perati tengok lagumana depa (semut) boleh bekerjasama menolak sebutir dua hablur gula masuk dalam lubang. Bukan kata gula, lipas atau serangga mati pun depa boleh bersatu-padu tolak masuk dalam sarang. Inilah ajaran yang Allah nak tunjuk kepada kita, yakni tentang konsep bersatu-padu atau berjamaah. Ada ka dia (semut) boleh tolak lipas yang mati tu sorang-sorang dia?...Tak mungkin tuan-tuan. Inilah yang Allah nak ajar bahwa memang sukar untuk kita sorang-sorang nak pi cegah mungkar. Jadi, kaedahnya ialah kita mesti tolak kemungkaran dalam bentuk berjamaah.

ii) Yang keduanya ialah kita boleh lingkup dengan dunia kalau tidak berhati-hati. Yang kata semut ni, kalau 1-2 hablur gula jatuh depan hidung dia, dia boleh relax lagi. Tapi cuba kita tengok apa kan jadi bila kita tinggai segelas sirap?...Dalam setengah jam sudah la?...Kita balik nak minum, tengok-tengok ada 4-5 ekor semut yang sudah pun mati syahid dalam gelas sirap kita tadi. Pasai apa jadi lagu tu?...Pasai dia tengok, tu dia gula satu gelas, kalau dia dapat, ummmphhh! Habuan cukup hebat tu. Satu dua hablur gula jatuh, kira dia boleh sabar lagi. Tapi dengan segelas sirap, dia mula lupa daratan. Dia panjat-panjat gelas tu, kemudian terjun, mati lemas dia. Kemudian yang kawan ikut tu pun bodo juga, pi ikut panjat, kemudian terjun, mati juga dia. Akhirnya, kita akan dapati 5-6 ekor semut mati dalam dunia gulanya. Inilah dia pengajaran yang Allah nak bagitau kat kita. Serupalah kalau depa bagi kain pelikat, kira boleh dok steady lagi. Tapi bila depa bagi handphone, habih, dengan kita-kita sekali lingkup.

Jadi, Rasulullah telah menunjukkan contoh bahwa dia adalah peniaga yang jujur dan amanah. Sebab itu, sabda Nabi saw, "Sembilan per sepuluh rezeki adalah daripada perniagaan. Manakala hanya satu per sepuluh sahaja rezeki daripada makan gaji."...Sebab inilah, orang berniaga ni hidupnya berkat kalau dia pandai manage dunia perniagaannya.

2) Nabi juga seorang suami. Lalu ustaz Halim pun menceritakan tentang datangnya seorang muslimat mengadu hal tentang suaminya yang terlalu "power ranger" sangat, panas baran dan takdak kata nak give n take langsung. Ini bukanlah cara Nabi saw melayan isteri-isteri dia. Malah Nabi mengajar kita supaya diantara kita dengan isteri, toleransi amat-amat diperlukan. Ingatlah wahai sahabat-sahabat kalian, bahwa kaum wanita itu, Allah amanahkan untuk kita. Sepertimana sabda Nabi saw, "Wanita atau isteri itu, adalah amanah kamu wahai para suami."...Bila disebut "amanah", maka dia akan dipertanggung-jawabkan di hadapan Allah kelak. Inilah dia makna "amanah". Begitu jugalah dengan para pemimpin, yang mereka-mereka ini akan dipertanggung-jawabkan kerana memegang amanah rakyat. Tu yang tumbuk terajang, pukoi rakyat sampai lebam, pecah kepala, buta mata; tu semua nanti akan dipertanggung-jawab di hadapan Allah kelak tu.

Jadi, wahai para suami sekelian, kita hendaklah muhasabah diri kita sendiri (termasuklah diri saya); bertoleransilah dengan isteri kita. Jangan ingat bila kita dikatakan sebagai pemimpin dalam rumahtangga, maka bolehlah kita jadi "power ranger" dalam semua hal. Sampai pinggan kotor 2-3 biji dalam sink itu pun, kita tak mau nak basuh. Kain pun tak mau nak tolong basuh. Dah la tak mau tolong basuh baju dalam washing machine, lepas tu malu pula nak pi tolong sidai kain baju kat luar rumah. Awat malu takut orang kata pondan ka?...Tolong muhasabah para suami sekelian, kerana isteri kita tu manusia juga, bahkan dia wanita yang bersifat dengan sifat yang lemah. Kita kena faham bahwa isteri kita tu pun ada letihnya juga, dan ada timenya yang kadang-kadang mood dia tak berapa bagus juga. Benda-benda macam ni, kita para suami mau ambik tau juga, sebab Nabi saw sendiri telah menunjukkan kepada kita contoh lagumana dia boleh handle kerenah isterinya, bukan kata seorang malah 12 orang kesemua isterinya. Ada isterinya yang paling kuat cemburu, iaitulah Saidatina Aishah. Ada juga isteri Nabi yang paling panas baran; sikit-sikit lempaq kuali, sikit-sikit lempaq cawan, itulah dia Saidatina Habsah binti Umar al-Khatab. Sehingga pernah suatu hari Saidina Umar iaitu ayah kepada Habsah, pergi berjumpa dengan Nabi ketika mana Nabi rasa kecik hati akibat perangai Habsah...Apa boleh buat?...Bak pepatah Melayu, "Kemana perginya kuah kalau tak ke nasi."...Umar memang dah la panas baran, jadi anak-anaknya juga ikut perangai dia. Sebab itu, seperti apa yang disebut oleh Prof Dr Yusof al-Qardhawi dalam kitabnya "Fekah al-Aulawiyah", iaitu beliau menyebut bahwa ada 2 kaedah dalam berdakwah. Kaedah yang pertama ialah kaedah "syaddaid" Ibn Umar dan yang keduanya dipanggil "ruhas" Ibn Abbas. Dalam kita menyampaikan Islam, kenalah pakai kedua-dua kaedah ini. Yang pertamanya ialah kaedah "syaddaid" Ibn Umar, yakni kaedah tegas, garang dan bengis. Tuan-tuan tau ka sapa dia Ibn Umar?...Dialah Abdullah bin Umar al-Khatab. Sorang lagi anak kepada Saidina Umar r.a.. Perangai dia sebijik macam Umar; cukup punya tegas, garang dan bengis. Sekali sekala kita kena garang, ia bergantung kepada suasana. Atau kita ambil kaedah kedua iaitu "ruhas" Ibn Abbas, yakni kaedah lemah lembut sepertimana Abdullah bin Abbas, iaitulah sepupu Nabi saw...Bukan apa tuan-tuan, saja nak cerita sikit tentang keluarga Umar al-Khatab. Yang anaknya Abdullah, memang baran. Tapi anaknya yang bernama Habsah, lagi baran. Sehinggakan mengikut riwayat, Nabi kecik hati sampai sebulan lamanya. Sahabat-sahabat sekelian tau ka, kalau Nabi kecik hati, malaikat turun tanya ooooo!?...Itu baru Nabi kecik hati, belum lagi Nabi menangis.

Lalu Saidina Umar jumpa Habsah dan dimarahi anaknya itu. Kemudian Umar pi sekali lagi jumpa Nabi dan disyorkannya supaya diceraikan Habsah, dan cari perempuan lain. Sampai ke tahap tu tuan-tuan. Cuba bayangkan betapa tegasnya Saidina Umar al-Khatab ra...Kalau kita la jadi Pak Mentua, "Emmm, cerai buang dia ni. Hang pi cari yang lawa sikit."...Tu kalau kita...Tapi apa kata Nabi?...Kata Nabi saw, "Takpalah Umar oooi, dia tu perempuan. Nanti lembut la hatinya."...Kalau kita, boleh ka kita kata lagumana Nabi kata tu?...Susah tuan-tuan. Jadi, cuba la kita muhasabah diri masing-masing, termasuklah saya juga.

Ataupun dalam kisah Saidina Umar sendiri. Yang mana satu hari ada seorang sahabat nak pi mengadu hal dekat Saidina Umar (waktu tu sudah menjadi khalifah) tentang bini dia yang kuat berleter...Tuan-tuan, suami mana yang tak pernah kena leter dengan isteri, cuba habaq mai?...Pok! pek! Pok! Pek! bunyi pun. Paper buku kita bersepah, dia leter. Kita minum, cawan letak merata, dia leter. Biasala tu....Bila sahabat tu sampai di rumah Umar, tapi semasa dia nak ketuk pintu, tiba-tiba dia terdengar yang isteri Umar sendiri pun berleter. "Pok! pek! Pok! Pek!" isteri Umar berleter, tapi Saidina Umar diam sahaja. Akhirnya bila sahabat tu ketuk pintu dan khalifah pun mempersilakan dia masuk. Khalifah tanya, "Apa hal?"...Kata sahabat tu, "Wahai Amirul Mukminin. Saya ke mari tadi ni untuk mengadu hal tentang perangai isteri saya yang kuat berleter. Tapi bila saya sampai di luar rumah khalifah tadi, saya dengar yang isteri khalifah sendiri pun kuat berleter juga. Jadi, tak jadilah saya nak mengadu, sebab saya tengok isteri khalifah dengan isteri saya, sama saja."...Tuan-tuan tau ka apa jawab Umar?...Hah, daripada sini kita boleh ambil pengajaran...Umar jawab, "Wahai sahabat ku, kenalah sama kita fikir tentang isteri kita. Kerana isteri kita inilah yang melayan kita di tempat tidur. Dan isteri kita nilah juga yang membasuh pakaian kita. Dialah juga yang menjaga harta kita bila kita takdak di rumah. Apalah salahnya kita diam sekejap bila isteri kita berleter. Kita perlulah hargai tugasnya yang besar ini dalam mengurus rumahtangga, mendidik anak-anak dan lain-lain lagi."...Saya aci gerenti la tuan-tuan; bila hangpa dapat anak kecik, sang suami boleh jaga ka?...Tambah-tambah hat pasangan yang baru kahwin, baru dapat anak yang 2-3 bulan baru lahir tu. Malam-malam buta pukoi 3 pagi budak kecik tu menangis, sapa yang bangun?...Sang suami kusyuk dan tawadduk, confirm tak bangkit punya. Habih kuat, kita nanti cuit isteri, "Pi tengok sat budak tu keriau mau susu kot."...Lepas tu, tarik kain selimut, tidoq. Bangkit la isteri kita tu bancuh susu. Dengan dok tonyoh mata, silap haribulan, tangannya pulak tercurah air panas. Pi cari pulak minyak gamat. Sampai macam tu punya susah nak bagi diam budak tu...Inilah yang Saidina Umar suruh kita pikiaq tu. Lalu kalau bini kita start saja berleter, kita ambik kunci motor, belah pi tangkap murtabak apa ka. Insya`Allah, bila dia nampak kita bawa balik murtabak, temperature dia mungkin boleh cool down sikit.

Jadi tuan-tuan, maknanya "give n take" mesti ada dalam kehidupan bersuami isteri. Jangan anggap yang isteri kita tu hamba (nauzubillahiminzalik). Ada masa lapang, bila tengok ada pinggan berlonggok di sink tu, ringan-ringankanlah tangan tu pi basuh, tolong isteri. Jangan sekali-kali set mind kita kata, "Aaaah! Itu kerja orang pompuan."...Kerana itu bukanlah kaedah yang Rasulullah saw ajar kepada kita.

3) Nabi saw sebagai ahlul ibadah, abid dan orang yang kuat beribadah. Jadi, bolehlah kita ambik contoh dalam bab Nabi saw bersembahyang. Seperti apa yang Saidatina Aishah rha nyatakan bahwa, "Apabila Nabi berdiri sembahyang, maka kami seolah-olah tidak kenal dia dan dia juga tidak kenal kami."...Maknanya, bila Nabi sembahyang, dia punya kusyuk tak ingat apa dah, yakni kusyuk bulat kepada Allah. Time tu, mai la isteri ka, anak ka, sapa ka; kira tak kenai dah. Boleh ka kita sampai ke tahap tu?...Dengan hati kita yang masih kotor, dengan tassawuf kita yang masih kurang, dengan makan kita yang masih banyak; boleh ka kita sampai ke tahap ahli-ahli ibadah?...Tuan-tuan, ahli-ahli tassawuf ni bukan jenis makan banyak macam kita ni. Contohnya seperti Imam Syafie, yang pernah berlapar sampai 3 bulan. Sebab itu, dia boleh jadi Imam Mazhab. Rasulullah saw sendiri menurut isterinya Saidatina Aishah; sepanjang hidupnya, dia hanya kenyang dengan 2 buku roti saja...Kalau kita, 2 buku roti tu kira warm-up je. Lepas tu, roti planta pula. Kemudian disusuli pula dengan sepinggan nasi kandar. Tu dia kita.

Jadi, dalam bab makan ni, memang kita akui yang kita terlalu jauh dengan tahap Rasulullah saw maupun tahap para sahabat ra. Tapi paling tidak, kita mau ada dalam golongan yang mahu memperbaiki diri untuk mengikut sunnah, bukannya golongan yang menghina sunnah. Yang tu sudah cukup. Contoh sunnah yang wajib kena ikut ialah seperti menegakkan negara Islam dan menegakkan hukum Allah. Ada pun yang sunat, seperti makan apa semua ni, yang ni kita perlu baiki dari hari ke hari, walaupun kita tahu kadang-kadang kita tak mampu nak ikut. Tapi sedikit sebanyak, kita boleh tiru Nabi saw di sudut ahlul ibadah. Seperti bagaimana Nabi menjadi seorang `abid yang cukup hebat sehinggakan dia selalu minta ampun kepada Allah (setengah hadith kata 70x sehari dan setengah hadith lain kata 100x sehari)...Haaa, yang ni kita boleh la ikut. Ataupun ikut cara Nabi sembahyang seperti sembahyang sunat taubat apa ka; semua ni kita boleh ikut. Apa kata, nak tidur sat lagi, mau buat 2 rakaat sunat taubat, kemudian sebelum tidur tu, baca Quran sikit Suratul Mulk, Suratul Waaqi`ah, Surah Yaasiin. Sebab ini semua, Nabi yang ajar. Kemudian pergi lah tidur. Kalau kita mati dalam tidur tu, Insya`Allah, kita dah pun bertaubat. Itu kuncinya.

Apa lagi kita nak tiru Nabi?...Nabi tahajjud. Kalau kita mampu, sila ikut. Begitu juga seperti berbaik dengan jiran apa semua ni, kita boleh buat dalam bentuk kerja harian kita. Maka Nabi saw menunjukkan kepada kita contoh sebagai ahlul ibadah yang paling hebat seperti dia sujud lama-lama dalam sembahyangnya (yang ni Nabi lakukan bila dia sembahyang sorang-sorang). Lalu ustaz Halim pesan bahwa kalau kita jadi imam solat fardu, lebih baik diringkaskan atau dicepatkan sembahyang, sebab ini kaedah yang Nabi saw ajar. Dimana pernah Nabi memarahi Muaz bin Jabal, bilamana satu hari Muaz menjadi imam sembahyang, lalu dibacanya ayat yang panjang. Nabi saw marah dengan mengatakan, "Ringkaskan sembahyang kerana makmum kamu ada yang tua, makmum kamu ada hajat, keperluan dan sebagainya."...Lebih-lebih lagi waktu sembahyang Subuh; entah nak buang air ka, teringat punch card ka, nak hantar anak pi sekolah ka dan macam-macam lagi....Maka oleh kerana itu, Nabi ajar kita supaya meringkaskan sembahyang. Tapi kalau sembahyang sorang, pulunlah. Hang nak sujud lama mana ka, kira takdak masalah. Mengikut kaedah, katakanlah tok imam rasa kali ini dia nak memanjangkan bacaannya, umpamanya seperti bacaan dalam rukuk tu dia nak baca lebih daripada 3x (katalah dia nak baca 5x, 7x atau 9x ka), maka mengikut hukum Fekah, sebelum dia mulakan sembahyang, dia mesti kena minta izin daripada makmum dulu. Tok imam kalih belakang, dia kata, "Makmum sekelian, dalam sembahyang ini nanti, saya nak baca bacaan dalam rukuk 5x. Boleh tak?"...Tapi kalau ada makmum yang kata, "Jangan mengada-ngada. Sekali sudah."...Maka tok imam kena akur, pasai yang kata tu "baguih" punya makmum.

Jangan ingat dengan kuasa kita sebagai imam, maka boleh buat apa kita punya suka. Tambah-tambah pula bila kita jadi imam, tiba-tiba kita dengar ada budak menangis (muslimat bawa budak kecik, kemudian budak tu menangis. Mungkin dia nak susu ka apa ka. Sebab budak kecik ni macam-macam ragamnya. Kita pun tak tau). Maka dianjurkan supaya diringkaskan bacaan, seperti dalam rukuk bacaan yang 3x tu menjadi "Subha na rabbiyal `azim" sahaja. Atau dalam sujud, "Subha na rabbiyal a`la", pun dah cukup. Atau baca Fatihah secepat yang mungkin dengan tidak melanggar batasan hukum tajwid. Ini semua Nabi ajar, yang menunjukkan dia sebagai ahlul ibadah.

4) Nabi saw seorang pemimpin yang ulung. Dia memimpin negara dengan menjaga hak-hak Allah swt. Maka inilah yang kita kena jaga bersama. Iaitu kita mesti memahami bahwa sunnah yang paling tinggi sekali ialah meletakkan hukum dan perintah Allah sebagai perlembagaan kita. Inilah dasar yang kita bawa kepada masyarakat, supaya masyarakat sedar bahwa selagi kita tak balik kepada sistem Islam, jangan mimpilah masalah-masalah yang dok ada macam-macam pada hari ini, kita boleh settle.

Sebab itu, dalam kaedah "Usul Fiqh", ini disebut dengan kalimah "Konsep Darul Ma`sidah", iaitu "Menolak, menutup dan mencegah kemungkaran itu lebih aula daripada mengadakan kebaikan."...Hari ini yang kita marah sangat ialah sebab masjid pun buat, tapi kedai ekor pun buat juga. Yang ni tak aci. Atau kat masjid kita bagi bantuan, tapi pesta rock merapu apa kejadahnya dalam bulan Ramadan pun kita luluskan juga. Yang ni yang kita marah sebab tidak akan timbul konsep "Darul Ma`sidah", kalau macam ni punya gaya. Sedangkan bila Nabi saw hijrah, dia tutup dulu segala kemungkaran yang ada semasa itu di Madinah. Dia tutup lubang-lubang maksiat dengan cara melaksanakan hukum-hukum Allah, kemudian barulah dilaksanakan pembangunan yang disambung oleh Abi Bakr, Umar dan khalifah-khalifah yang lain. Inilah kuncinya, iaitu selagi tidak memahami "Darul Ma`sidah" (menutup kemungkaran), maka payahlah untuk selesaikan masalah.

Satu lagi perkara yang diingatkan oleh ustaz Halim Nasir iaitu bahwa jangan sekali-kali kita berselindung disebalik "taddarruj", yakni konsep beransur-ansur. Istilah ini sangat popular dikalangan puak-puak umno. Dalam beberapa hal, memang kita setuju sebab Allah swt sendiri menggunakan kaedah "taddarruj", iaitu bila Allah haramkan arak. Allah menurunkan ayat 3x, baru arak officially diharamkan. Maknanya, Allah tak pakai kaedah sekali gus dalam bab pengharaman arak. Tetapi apa yang kita nak bagitau ialah apa dia ciri-ciri "taddarruj" itu?...Sila rujuk kitab "Fekah al-Aulawiyah" karangan Dr Yusof al-Qardhawi pada ms105. Kita akan jumpa kata-kata Dr Yusof al-Qardhawi yang mengatakan bahwa diantara ciri "taddarruj" ialah mestilah disediakan pemikiran rakyat dengan Islam yang sebenar. Jadi, jika berlaku proses pemahaman tentang Islam yang sebenar secara menyeluruh kepada rakyat, maka barulah kita boleh kata, "Kita sedang mengalami proses taddarruj secara berperingkat-peringkat."...Maknanya, selagi rakyat tidak didedahkan dengan Islam yang betul, maka jangan sembanglah tentang bab "taddarruj" ni. Kalau bincang juga, maka itu semua kira nak tipu kita belaka la tu.

Dulu masa hangat di Sanggang, habih semua majlis kuliyyah disekat di Pahang. La ni di Selangor pula, TG Nik Aziz diharamkan dari menyampaikan risalah Allah kepada orang ramai. Lagu ni kalu, kita dalam proses "taddarruj" ka?...Ok, kalau kuliyyah di masjid hangpa sekat tak bagi buat, maka perbanyakkanlah program-program agama di media-media arus perdana hangpa punya tu.....Emmm, tarak pasai la sebab kalau tuan-tuan buka internet, dalam parlimen disebut bahwa rancangan agama di RTM1 ialah 8%. Manakala rancangan agama di RTM2 pula ialah 2% sahaja. Begitu juga dengan TV3, iaitu hanya 2% juga. Tapi yang menyedihkan ialah NTV7 kerana rancangan agamanya, 0%. Jadi, daripada statistik ini, tak hairanlah kalau petang-petang kita boleh tengok makcik-makcik lebih prefer dok depan tv daripada dia menyahut azan Asar.

Jadi, apa yang kita nak bagitau ialah rakyat mesti didedahkan dengan pemikiran Islam yang betul dahulu, maka barulah boleh kita kata konsep "taddarruj" itu sedang berjalan. Selagi dok ada lagi arak, judi, rasuah dan penipuan; maka tok sah sembanglah konsep "taddarruj" ni. Buang masa saja. Lagu tulah kita dok kena ranjau dengan puak-puak karat ni.

...bersambung.....


conceptm52.jpg